čtvrtek 2. listopadu 2017

Zaměstnání budoucnosti?

John Deere tak moc tlačil na pilu až zlomil pilový plátek. Zatím to ještě není tak moc vidět protože ukrajování svobod uživatele v nakládání se svým majetkem nesou majitelé velmi nelibě, takže při jakékoliv větší snaze ukrát kolečko svobody větší než malé se lidé bouří ale trend je nezadržitelný. Zatím nejvíc do toho šlápl asi John Deere se sw pro své traktory kdy v případě vyhodnocení problému se Vám může stát že už z pole neodjedete ani do dílny a pokud jste při nákupu nedával pozor a pozorně nepřečetl podmínky užívání a smlouvu EULA tak legálně Vám může jakékoliv opravy dělat pouze autorizované středisko.  Nadto nejste ani vlastník daného sw řídících jednotek, nýbrž je Vám pouze propůjčen po dobu životnosti vozidla. Životnost stanovuje výrobce a pokud výrobce bude chtít stanoví životnost třeba na 10 let a sbohem.

Ne není to fake ani apríl.

A bohužel to není ani nějaká novinka posledních dní. Traktory s touto kombinací se prodávaly běžně přičemž nikdo netušil že by se něco výrazněji měnilo a daná skutečnost výrazněji vyplynula na povrch až v okamžiku kdy prvním várkám skončila záruka, a farmáři zjistili že neautorizované opravy mohou způsobit zablokování sw a nepojízdnost traktoru. Samotnou lahůdkou je pak smlouva EULA  kterou od října loňského roku společnost John Deere požaduje podepsat společně s dodávkou jejich zařízení.

Ke shlédnutí je zde https://www.deere.com/privacy_and_data/docs/agreement_pdfs/english/2016-10-28-Embedded-Software-EULA.pdf  a mimo jiné zakazuje téměř všechny opravy a úpravy zemědělské techniky a brání zemědělcům žalovat je o ztrátu plodin, ušlý zisk a pod.
Dohoda platí pro každého, kdo otočí klíč nebo jinak použije traktor John Deere s vloženým sw. 
Samozřejmě chápu zřeknutí se odpovědnosti za škody - každý si chrání svou prdel ale problém je jinde.

Nemůžete zůstat stát na poli a čekat na autorizovaného technika nebo shánět jeřáb a kamion s podválem který dokáže vjet i na pole a odvézt mašinu do servisu. 

U starých traktorů si lidi dokázali poradit minimálně tak aby alespoň odjeli zpět na farmu v lepším případě někam do dílny. A tato možnost jim bylo sebrána neboť dle diskuzních fór i taková banalita jako je prasklá hadice hydrauliky a s tím spojená ztráta tlaku způsobila chybu v řídící jednotce kterou bylo nutno po výměně hadice a doplnění kapaliny z jednotky vymazat aby bylo možno nastartovat.

A zde je otázka za zlatého bludišťáka:  kdo má právo zásahu do řídící jednotky?????

Zcela správně. Majitel to není.

A jak danou situaci mimo jiné farmáři řeší? Mezinárodně - aneb jak ukrajinský hacker s pomocí dalších programátorů z bývalého východního bloku společně s čínskými výrobci elektroniky pomáhá americkému farmáři aby se mohl starat o svůj majetek sám.

Pro ty co nevěří je zde článek  kde se autor dostal až na ty "správné" stránky kde si majitelé JohnDeerů mohou pomoci a zakoupit vše potřebné pro provoz od HW až po licenční klíče.

https://motherboard.vice.com/en_us/article/xykkkd/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware

Pokud by se daného trendu hodlali dřív či později účastnit všichni výrobci, jsem přesvědčen o tom že první cesta nové mašiny z traktorsalónu by již nevedla domů na farmu ale k obchodníku s alternativním HW a SW kde by si člověk zakoupil otevřenou řídící jednotku popř. další potřebné komponenty a nechal si traktor zprovoznit dle "svobodných" specifikací.


Žádné komentáře:

Okomentovat